Webinář: Současná japonská animovaná kinematografie
Dovolujeme si Vás pozvat k účasti na online webináři o japonské animované kinematografii, tentokrát Tadeáš Jojko představí více její současnou podobu. Níže přikládáme tiskovou zprávu události, kde jsou také informace o možnosti zakoupení vstupenek.

„Anime chybí pozitivní reprezentace,“ hovoří japanolog. Jeho současnou podobu přiblíží v zajímavém webináři
Někdy filozofické, sem a tam humorné, občas emočně devastující, ale vždy do detailů promyšlené a vizuálně ohromující. Anime je jednoduše důkazem, že japonská představivost, kreativita a estetické cítění nemají na světě obdoby. Poznejte i vy kouzelné příběhy ze země vycházejícího slunce v zábavném webináři japanologa a nadšence anime, Tadeáše Jojka, ve středu 5. května. Dozvíte se, jaké žánry anime právě letí a jaké se postupně stahují do ústraní, kdo jsou nadějní režiséři formující podobu současné anime scény a které nové anime se doopravdy vyplatí sledovat.
Založil jste úspěšný YouTube kanál o anime. Co vás motivovalo k využívání tohoto média a odkud čerpáte inspiraci pro svá videa?
Tadeáš Jojko: Inspirací byly mimo jiné samozřejmě různorodé kanály ze zahraničí, které se zaměřovaly na podobná témata, za zmínku stojí například Super Eyepatch Wolf, Canipa Effect či Gigguk. A jednoduše mi na naší scéně chyběl kanál, který by se věnoval stejným tématům a prolamoval stigma, které podle mě mnozí lidé bez podrobnější znalosti anime na internetu mají – tedy že anime je pouze pornografie, že je trapné, či že se jedná pouze o příběhy pro děti. Tato představa bezpochyby části vznikla „vinou“ fanoušků, kteří jsou často mladí a nezvládnou svou zábavu prezentovat kriticky, a přitom tito fanoušci jsou často nejvýraznější. Zaznamenal jsem i to, že někteří tvůrci na internetu u nás mají strach o anime mluvit, byť je baví, jako by se jednalo v očích jejich diváků o něco ponižujícího. Dobrá pozitivní reprezentace dokáže dělat divy a už jsem dostal nespočet zpráv od různých lidí, kteří právě v anime neviděli žádnou hodnotu, že jim moje videa zvládla utvořit cestu k anime. Vždy mi to udělá radost a doufám, že jich v budoucnu bude jedině víc.
V čem podle vás spočívá kouzlo anime?
Tadeáš Jojko: Ve volnosti, kterou režisérům a tvůrcům poskytuje. Rozhodně se nejedná o nic z principu japonského – přeci jen i anime fanoušky zvládla okouzlit díla jako Avatar: Poslední vládce větru či RWBY. Ale prostě díky animaci mohou načít koncepty a premisy, a přitom je vyobrazit se zlomkem rozpočtu hraného seriálu. U hraných seriálů je všechno odkázáno realismu a špatné vizuální efekty dokážou diváka vytrhnout ze zážitku. Když je jediným omezením „Dokáže to někdo nakreslit?“ a postavy se stylem kresby nijak neliší od svého prostředí, najednou se i týdně produkovaný seriál může pustit do nápadů, jež by hraný seriál nikdy nemohl vyobrazit bez rozpočtu srovnatelného se Hrou o Trůny. Koneckonců i hraná adaptace mangy One Piece, která je teď v Americe produkována, údajně operuje se stejným rozpočtem na epizodu jako Hra o Trůny.
Jaká témata nebo žánry převládají v moderním anime? Mění se časem popularita určitých žánrů?
Tadeáš Jojko: V dnešní době jsou bezpochyby 3 nejpopulárnější žánry šóneny (ekvivalent amerických superhrdinských filmů), isekai (příběhy o přesunutí hrdiny z našeho světa do fantasy) a příběhy o zpěvačkách idol. Ten poslední sice mimo Asii tolik populární není, v Japonsku se však ty nejúspěšnější série o zpěvačkách prodávají i třikrát lépe než jakákoli jiná anime. Nejpopulárnější žánry se však v průběhu let samozřejmě mění, a to vlivem domácího i zahraničního trhu. V 80. letech získalo popularitu sci-fi kvůli tehdy nové trilogii Star Wars, nebo například na konci 90. let se díky úspěchu psychologické série Neon Genesis Evangelion objevilo větší množství příběhů zaměřených na prozkoumávání psychologie postav z již zažitých příběhů.
Jak velmi je tento průmysl etický? Spojují se se současným anime nějaké kauzy nebo problematické aspekty?
Tadeáš Jojko: O všech problémech s produkcí anime by bylo možné vytvořit samostatnou několikahodinovou přednášku – ať už o pracovních podmínkách, žalostných platech animátorů, hledání levné zahraniční práce, či příliš nízkých platech překladatelů či autorů předloh i úspěšných sérií. U samotných animátorů pak hlavní problém bývá v tom, že jsou zaměstnáváni jako externisté na volné noze a placeni za zanimované scény, nikoli na plný či částečný úvazek – proto se na ně nevztahují zákony o minimální mzdě a začínající animátoři tak často vydělávají i pouze desetinu minimální mzdy. Kontext, jak k této situaci došlo, proč animační studia nemají dost peněz na lepší platy a ani úspěšné dílo jim je nezaručí, je příliš složitý na pár odstavců, rozhodně však existují firmy, které se pokouší zlepšit situaci.
Studia jako Toei Animation, Kyoto Animation či P.A. Works nabízejí či se pokouší nabídnout svým animátorům práci na plný úvazek, celkově však situace bývá docela žalostná.
Jak je rozsáhlá česká a slovenská anime scéna? Roste jeho popularita či klesá?
Tadeáš Jojko: Bezpochyby roste. Nejlépe je to možné sledovat na vzrůstajícím počtu návštěvníků na velkých událostech jako Animefest, jež každým rokem roste zhruba o tisícovku účastníků, Vzhledem k aktuální situaci to není úplně možné sledovat, rozhodně však anime komunita dávno přerostla malé místnosti a sekce na událostech pro fanoušky fantasy, na kterých před lety začínala – a pokud se podíváme do zahraničí, rozhodně má možnost zaujmout ještě mnohem více lidí. Těším se, až uvidím akce po skončení karantény, protože mnoho lidí rozhodně k anime přivede aktuální růst streamovacích služeb a s trochou naděje budou mnohokrát větší, než jaké byly před začátkem karantény.
Co byste poradil někomu, kdo by chtěl anime sledovat, ale kvůli široké nabídce neví, kde začít?
Tadeáš Jojko: Pokusit se najít dílo podobné jejich oblíbeným kouskům ze západní produkce a vyzkoušet jej. Přesně na to jsem zaměřil i video, v němž jsem doporučoval anime pro začátečníky – doporučoval jsem je na základě oblíbených seriálů a filmů, které už u nás mají úspěch. Byť jsem se v tom videu zaměřil na seriály, pro některé lidi může být lepší začít s filmem, který nabídne uzavřený příběh a často s mnohokrát lepší animací, než jakou můžeme vidět v televizních seriálech.
Na co se zaměříte ve své přednášce?
Tadeáš Jojko: Hlavně se pokusím účastníkům nabídnout pohled do toho nejzajímavějšího, co za posledních 5 let filmová anime produkce nabídla. Řeč přijde i na nejvýznamnější režiséry současnosti, co je k tvorbě anime přivedlo a čím se jejich filmy vyznačují. Především však chci, aby si divák odnesl doporučení zajímavých filmů a představu, v jakém stavu je animovaná produkce v Japonsku.

Bc. Tadeáš Jojko
je bakalář japanologie, student mediálních studií na Metropolitní univerzitě v Praze a aktivní fanoušek všeho, co se týká Japonska, japonské kultury a anime. Ve svém volném čase píše články na téma anime, překládá anime pro překladatelskou zájmovou skupinu, kterou sám vede, přednáší na conech a tvoří videa na svém youtube kanálu Meon, týkající se témat spojených s anime, mangou, animací, Japonskem, Asií nebo hrami.
5. 5. (středa)
Start: 19:00 hod.
Vstupenky: bit.ly/Anime_0505