Nakoupeno v Japonsku

Dovolujeme si předat pozvánku na nevšední výstavu Veroniky Richterové inspirovanou Japonskem, z různých odpadových plastů tentokrát vytvořila zejména o ikebanu a japonské jídlo.

VERONIKA RICHTEROVÁ (1964) vystudovala malbu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) a v roce 1989 absolvovala půlroční stáž na pařížské Ecole Supérieure des Arts Décoratifs.

Věnuje se převážně trojrozměrným objektům a plastikám. V posledních patnácti letech v její práci dominuje tvorba z nalezených PET lahví, tzv. PET-ART. Je dlouholetým sběračem nejrůznějších odpadových materiálů, plastových obalů a podivných přírodnin, které pak ve svých plastikách používá.

Inspirace japonskou kulturou, zvědavost a snaha uchopit ji po svém se průběžně v její práci objevuje více než deset let (Sakura, ikebany, výhonky 2009; výstava Ikebana nevoní, 2015). Zásadní pro ni ale byla autentická zkušenost z cesty po Japonsku v roce 2017. Jejími „nákupy“ je, kromě hrstky typických milých předmětů z blešáků, hlavně snůška nalezených neobvyklých materiálů z tamních recyklačních popelnic. Během hanami, svátku kvetení sakur, návštěvníci v tokijském parku Ueno plní vaky na použitý plast nejen fascinující změtí všeho, co zbylo po obřím pikniku, ale i barevnými plachtami na kterých poseděli. Právě z plachet vzešla po návratu do Čech série kaprů Kói. Skvostně potištěné a sofistikovaně tvarované podtácky na potraviny, nalezené před samoobsluhou v nejvzdálenějším cípu ostrova Šikoku zase přinesly okamžitou inspiraci vytvořit poctu estetice japonského jídla. Zrealizování pak zabralo několik měsíců na přelomu loňského a letošního roku. Během cesty po Japonsku nezůstala stranou ani cílená akviziční činnost, sběry do unikátní sbírky PET lahví z celého světa pro připravované PET-ART muzeum. Z téměř tří stovek nových přírůstků je zde také několik vzorků vystaveno. Tím nejcennějším nákupem z Japonska zůstává alemnožství zatím nezpracovaných intenzivních vizuálních zážitků a fotografií, ze kterých autorka bude zřejmě ještě dlouho čerpat.